- W Tarnowie odbyły się warsztaty, podczas których młodzież uczyła się wykorzystywać sztuczną inteligencję w rozwoju startupów.
- Uczestnicy dowiedzieli się, jak AI może przyspieszyć pracę i zastąpić część zespołu, jednak podkreślono konieczność umiejętnej współpracy z narzędziami.
- Ekspert ostrzega przed "długiem poznawczym" u młodzieży i ryzykiem utraty zdolności analitycznych przez nadmierne poleganie na AI.
- Dowiedz się, jak sztuczna inteligencja zmienia oblicze tworzenia treści i dlaczego rozróżnienie prawdy od fikcji staje się coraz trudniejsze.
Rozwijanie i promowanie własnej firmy nigdy nie było tak proste. Nowoczesne narzędzia, bazujące na sztucznej inteligencji, stwarzają przedsiębiorcom zupełnie nowe możliwości. Między innymi o tym rozmawiali uczestnicy darmowych warsztatów Edu4Future w tarnowskim Stowarzyszeniu Miasta w Internecie. Pod okiem eksperta młodzi ludzie dowiadywali się jak z tych narzędzi skutecznie korzystać:
- Dzisiaj sztuczna inteligencja może nam w dużym stopniu zastąpić nasz zespół. Oczywiście nie jest to zastępowalne jeden do jednego, natomiast w sztucznej inteligencji i w tych wszystkich modelach językowych LLM chodzi o to, że jak my mielibyśmy coś robić 5 godzin, to dzięki umiejętności wykorzystywania tych narzędzi zajmie nam to na przykład godzinę albo pół godziny. Tylko musimy pamiętać o tym, żeby umieć współpracować z tymi narzędziami. Przy dzisiejszym rozwoju modeli językowych możemy traktować go jako naszego współpracownika. I jeżeli my temu współpracownikowi nie powiemy dokładnie czego chcemy, albo jak to wykonać, nie damy mu szczegółowych danych, no to on, tak jak prawdziwy człowiek, nie będzie wiedział o co nam chodzi i poda nam dane błędne lub nie do końca takie, które będą się przyczyniały do do rozwoju albo do stworzenia danego projektu - mówi w rozmowie z Radiem ESKA Tarnów prowadzący warsztaty Grzegorz Kolasiński.
Polecany artykuł:
Uczestnicy warsztatów ćwiczyli w praktyce realizację własnych pomysłów w oparciu o AI. Dowiadywali się też, jak wykorzystać sztuczną inteligencję do przygotowania tekstów, filmów i planowania kampanii reklamowych własnej firmy. Jednym z poruszanych tematów były również zagrożenia związane z powszechnym wykorzystaniem narzędzi sztucznej inteligencji przez dzieci i młodzież:
- Fajnie, że my jako dorośli, mamy te narzędzia AI-owe, bo to nam naprawdę mega pozwala naszą pracę przyspieszyć, to jest taka praca na sterydach. AI powoduje, że my jesteśmy bardziej kreatywni, ale niestety jest coś takiego jak dług poznawczy, który mówi o tym, że im dłużej korzystamy z narzędzi AI-owych, to spada efektywność naszej analizy danych, refleksji nad pewnymi rzeczami. Tutaj pojawia się duży problem w aspekcie właśnie młodzieży, dzieci, które tego efektu poznawczego świata jeszcze nie mają. Więc w jaki sposób one mają w przyszłości być ekspertami, którzy będą mieli pojęcie na temat różnych dziedzin życia, czy to w aspekcie zawodowym, czy jakkolwiek innym? I tutaj się pojawia właśnie ten paradoks rozwoju, że ci młodzi po prostu będą działali jak na autopilocie i kto wtedy za 10 lat będzie będzie tym ekspertem, jeżeli oni od młodego wieku będą o wszystko pytali się AI-a i nie będą mieli swoich własnych przemyśleń i refleksji? Niestety, zapłacimy za to niedługo cenę i to wysoką cenę, bo nie będziemy mieli po prostu ekspertów i ze wszystkim będziemy zdawali się na AI-a – zauważa Grzegorz Kolasiński.
Polecany artykuł:
Uczestnicy warsztatów w Stowarzyszeniu Miasta w Internecie rozmawiali także niesamowicie szybkim rozwoju nowych narzędzi opartych na sztucznej inteligencji. Omawiając tworzenie krótkich animacji oraz filmów poznawali możliwości modelu Sora 2:
- Sora 2 robi naprawdę fantastyczne rzeczy i jak się dobrze zapromptuje i powie, żeby dany film wideo nie wyglądał jak komputerowy, jak sztuczny, to potrafi stworzyć naprawdę film, gdzie nie jesteśmy w stanie odróżnić czy to jest stworzone przez AI-a, czy to jest nakręcone normalną kamerą. Co czyni kolejnym znowu niebezpieczeństwem to, co się będzie działo za niedługo w mediach społecznościowych i w internecie, no bo nad internetem przejmie kontrolę AI. Nie będziemy w stanie odróżnić jakie treści są prawdziwe, czy to grafiki, czy to filmy – przekonuje prowadzący warsztaty.
Szkolenie dla młodzieży zostało zorganizowane w ramach projektu Edu4Future. W tym cyklu grupy uczniów w Tarnowa i regionu uczestniczyły już w spotkaniach, podczas których omawiano pracę w chmurze obliczeniowej i internet rzeczy, symulacje biznesowe, czy druk 3D.
Jesteś świadkiem ciekawego zdarzenia w waszej okolicy? A może chcesz poinformować o trudnej sytuacji w Twoim mieście? Czekamy na zdjęcia, filmy i gorące newsy! Piszcie do nas na: [email protected]