II LO debaty

i

Autor: Justyna Świderska II LO debaty

Wydarzenia

Drużyna II LO w Tarnowie z medalem Ogólnopolskiego Turnieju Court Watch

2023-12-12 7:49

Mają drużynę na medal! A dokładnie na brązowy medal, bo ekipa z II Liceum Ogólnokształcącego w Tarnowie zajęła właśnie trzecie miejsce w Ogólnopolskim Turnieju o tematyce społeczno - prawnej Fundacji Court Watch Polska.

W finale turnieju debat o tematyce społeczno-prawnej, organizowanego przez Fundację Court Watch Polska pokazali, na co ich stać. Drużyna II Liceum Ogólnokształcącego zajęła trzecie miejsce w tej ogólnopolskiej rywalizacji. Ekipa w składzie: Dawid Niedbała, Martyna Bąk, Emilia Banek i Antoni Breński, wcześniej wygrali kolejno trzy debaty: z IX LO w Sosnowcu, I LO w Rabce Zdroju oraz IX LO w Krakowie. Dzięki temu awansowali do finałowego turnieju, który odbywał się w Warszawie w miniony weekend. Jak sami przyznają, udział w debatach to dla nich świetna zabawa, ale i rodzaj pozytywnego uzależnienia.

- Debaty to jest miejsce, które rzeczywiście zrzesza młodzież, co jest ewenementem, bo liczy się tam merytoryka. Może się wydawać nudne, ale kiedy przyjdzie się na pierwszą debatę, to można powiedzieć, że już się nie wyjdzie z tego świata, bo zarażają przeogromnie swoją magią, tym, jak to wszystko wygląda, emocjami również i tym, że słowem naprawdę potrafimy się porozumieć. Nie musimy walczyć ze sobą, tak, jak to widzimy w świecie publicznym, tylko merytorycznie się ze sobą porozumiewać – przekonuje Dawid Niedbała.

POSŁUCHAJ uczestników turnieju Fundacji Court Watch Polska

Uczestnicy konkursu Fundacji Court Watch Polska zgodnie podkreślają, że chociaż w grę wchodzi rywalizacja, to jednak wśród biorących udział w wydarzeniu panuje bardzo przyjazna, wręcz rodzinna atmosfera. Młodzi ludzie dodają, że każde takie doświadczenie dostarcza im nowych informacji i wzbogaca o nowe umiejętności, które mogą się przydać również w codziennym życiu.

Najbardziej wyczekiwane albumy pierwszych miesięcy 2024 roku! / Eska ROCK

- Widzę ten progres, który nastąpił dzięki debatom. Debaty przede wszystkim nauczyły mnie krytycznego myślenia, szukania luk w argumentacji, szukania różnych argumentów, patrzenia na różne strony i bardziej retorycznych kwestii, jak przemawianie publiczne czy pewność siebie. To bardzo się przydaje w codziennym życiu, na przykład argumentując rodzicom, albo kiedy próbujemy przełożyć sprawdzian w szkole. Takie umiejętności miękkie są potrzebne i debaty pozwalają każdemu debatantowi je kształcić – dodaje Emilia Banek.

Uczniowie przygotowywali się pod okiem nauczycielki języka polskiego w II LO – Anny Lipińskiej, która przyznaje, że to ogromna satysfakcja móc towarzyszyć młodym ludziom na tej ścieżce ich rozwoju i samodoskonalenia.

- Ja słyszałam kiedyś, że debaty uczą relatywizmu, natomiast myślę, że to absolutnie nieprawda. Faktycznie, na początku dostajemy tezę, z którą możemy się nie utożsamiać, może się nam wydawać, że zgadzamy się z nią, lub nie. Ale jednak przez to, że musimy się znaleźć po tej „drugiej stronie” (uczestnicy niemal do samej debaty nie wiedzą, którą stronę będą ostatecznie reprezentować, więc muszą przygotować argumenty zarówno „za”, jak i „przeciw”), to uczy otwartości, słuchania innych. Mnie się parę razy zdarzyło, że na jakąś kwestię zmieniłam pogląd dzięki debatom – przyznaje Anna Lipińska.

Konkurs, w którym uczniowie II LO w Tarnowie zdobyli brązowy medal, zorganizowała Fundacja Court Watch Polska. To pozarządowy i niezależny ośrodek strażniczy i think-tank, specjalizujący się w działalności edukacyjnej, analitycznej i naukowej w dziedzinie prawa, praworządności, wymiaru sprawiedliwości i poprawy świadomości prawnej społeczeństwa. A o tym, czego dotyczyła dyskusja i o wrażeniach młodych ludzi po konkursie, możecie posłuchać w naszym podcaście.

Jesteś świadkiem ciekawego zdarzenia w waszej okolicy? A może chcesz poinformować o trudnej sytuacji w Twoim mieście? Czekamy na zdjęcia, filmy i gorące newsy! Piszcie do nas na: [email protected]

Harry Potter QUIZ. Mugol, szlama, charłak. Czy znasz znaczenie słów ze świata magii?

Pytanie 1 z 10
Charłak to...