Tarnów. Nie będzie wyborów miss do lat 14. Organizatorzy wycofują się z kontrowersyjnego konkursu piękności dla dziewczynek
„Po fali hejtu i pod jego presją Rada Osiedla Koszyce podjęła decyzję o zmianie formuły organizacji zabaw dla dzieci, podczas festynu Dzień Dobrego Sąsiada i zamiast konkursu Miss będzie konkurs Talentów oraz inne zabawy” — napisał na Facebooku Jan Mazur, przewodniczący rady osiedla Koszyce. Konkurs piękności dla dziewczynek miał odbyć się 10 sierpnia 2024 roku. Pomysł od początku wzbudzał kontrowersje. Wybory miss miały być podzielone na cztery kategorie wiekowe: do 4 lat, do 7 lat, do 10 lat i do 14 lat. Przewodniczący zachęcał w internetowym wpisie rodziców „takich dziewczynek” do udziału w wyborach „Miss Osiedla Koszyce dla dziewczynek w wieku do 14 lat”.
Przypomnijmy, że inicjatywa nie spodobała się Małgorzacie Mękal, przewodniczącej Rady Miejskiej w Tarnowie. „Jako matka, kobieta i osoba publiczna konkursom piękności dla dzieci mówię stanowcze NIE” — napisała na swoim oficjalnym Facebooku. Podała również sześć argumentów przeciwko organizacji konkursu dla dziewczynek do lat 14.
1. **Nacisk na wygląd zewnętrzny**: Tego rodzaju konkursy promują powierzchowne wartości, skupiając się na wyglądzie zewnętrznym, co może prowadzić do niskiej samooceny i zaburzeń obrazu ciała u uczestniczek.
2. **Przedwczesna seksualizacja**: Konkursy piękności mogą przyczyniać się do seksualizacji dzieci, co jest nieodpowiednie i może prowadzić do negatywnych skutków psychicznych oraz społecznych.
3. **Presja i stres**: Uczestnictwo w konkursach piękności wiąże się z dużym stresem i presją, zarówno ze strony organizatorów, jak i rodziców. Może to prowadzić do problemów zdrowotnych, takich jak zaburzenia odżywiania, depresja i lęk.
4. **Stereotypy płciowe**: Konkursy piękności często wzmacniają tradycyjne stereotypy płciowe, ucząc dziewczynki, że ich wartość zależy głównie od wyglądu.
5. **Brak równowagi w rozwoju**: Skupienie się na wyglądzie i rywalizacji może odciągać dzieci od innych, bardziej konstruktywnych i rozwijających aktywności, takich jak nauka, sport czy rozwijanie zainteresowań.
6. **Komercjalizacja dzieciństwa**: Tego typu konkursy mogą prowadzić do komercjalizacji dzieciństwa, gdzie dzieci są traktowane jako obiekty do zarabiania pieniędzy, a nie jako jednostki rozwijające się w naturalnym tempie.
Te argumenty podkreślają, że konkursy piękności mogą mieć długotrwałe negatywne skutki na zdrowie psychiczne i fizyczne młodych uczestniczek, a także wpływać na ich postrzeganie siebie i swojego miejsca w społeczeństwie — argumentowała Małgorzata Mękal, przewodnicząca Rady Miejskiej w Tarnowie.
Polecany artykuł:
Jesteś świadkiem zdarzenia w waszej okolicy? A może chcesz poinformować o trudnej sytuacji w Twoim mieście? Czekamy na zdjęcia, filmy i gorące newsy! Piszcie do nas na: online@grupazpr.pl