Nowe zapisy prawa dla konsumentów obowiązują od 1 stycznia 2023 roku. Mają nas lepiej chronić przed utratą pieniędzy w wyniku nieuczciwych praktyk stosowanych przez sprzedawców, nie tylko w sklepach ale również na wycieczkach i pokazach. To właśnie na takie praktyki najczęściej skarżyli się tarnowianie w minionym, 2022 roku. Zmiany wynikają z wdrożenia trzech unijnych dyrektyw. Spowodowały zmiany w ustawie o prawach konsumenta, o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym i ustawie o informowaniu o cenach towarów i usług.
- Likwidacja rękojmi to jedna ze zmian w prawie konsumenckim, jakie weszły w życie pierwszego stycznia. Sprzedawca nadal będzie jednak odpowiadał za niezgodność towaru z umową. Niezadowolony klient wciąż ma prawo do reklamacji i do dyspozycji cztery żądania: naprawę, wymianę, obniżenie ceny bądź zwrot zapłaconej kwoty. Jednak w pierwszej kolejności klient musi wykorzystać prawo do naprawy i wymiany. Dopiero kiedy one nie zostaną lub nie mogą być spełnione, wówczas może żądać obniżenia ceny bądź zwrotu pieniędzy - informuje Magdalena Kras – Pyzik, powiatowa rzeczniczka konsumentów w Tarnowie.
Nowe zapisy po nowym roku pojawiły się też na metkach. Można je spotkać na cenówkach towarów oferowanych na przecenach i w promocji. To także efekt nowych zapisów w prawie konsumenckim. Mają nas chronić przed fikcyjnymi obniżkami cen, które często wprowadzały klienta w błąd, bo cena promocyjna nie różniła się od regularnej. Teraz sprzedawca ma obowiązek obok ceny promocyjnej umieścić najniższą cenę, jaką towar miał w ostatnich 30 dniach. To po to, by klient mógł świadomie zdecydować, czy promocja jest rzeczywista. Dotychczas bowiem zdarzało się, że cena promocyjna nie różniła się od regularnej, albo była sztucznie zawyżana na kilka dni przed promocją. Nowe prawo ma ukrócić takie manipulacje, a jego przestrzegania będzie pilnować Państwowa Inspekcja Handlowa, która ma kontrolować sprzedawców.
Dzięki nowym zapisom prawa konsumenckiego, uczestniczący w wycieczkach czy pokazach, są od nowego roku lepiej chronieni przed niekorzystnymi zakupami. Obecnie, przed upływem ustawowego terminu na odstąpienie od umowy, sprzedawca nie może przyjąć płatności za sprzedany towar. To na wypadek, gdyby klient jednak się rozmyślił i chciał zakup zwrócić. Często bowiem bywa tak, że klienci oddają zakupiony towar, sprzedawca to uznaje, ale pieniędzy nie oddaje i bardzo trudno je od niego wyegzekwować. Na pokazach i wycieczkach nie można również zawierać umów finansowych, czyli na przykład brać pożyczek – chwilówek. Takie umowy są teraz uważane za nieważne i nie są wiążące dla konsumentów.
Polecany artykuł:
Klient ma więcej czasu, żeby się rozmyślić. Nowe przepisy prawa konsumenckiego wydłużyły do 30 dni czas, w którym klient może zmienić zdanie i zrezygnować z zawartej umowy. Ale uwaga - nie obowiązuje to w każdej sytuacji. Dotyczy to wyłącznie umów zawartych na wycieczkach i w trakcie nieumówionej wizyty w domu konsumenta. Natomiast na pokazach nadal obowiązuje 14 dni na odstąpienie od umowy. Nie zmienia się też ten termin w przypadku zakupów dokonywanych przez Internet. Dodam, że sprzedawca nadal odpowiada za towar przez dwa lata, jednak czas przedawnienia roszczenia został wydłużony aż do sześciu lat. Co ważne, nowe zapisy mają zastosowanie wyłącznie do umów zawartych w 2023 roku. Jeżeli dokonywaliśmy zakupu przed końcem grudnia, wówczas nadal obowiązują wcześniejsze zapisy prawa konsumenckiego.
Jesteś świadkiem ciekawego zdarzenia w waszej okolicy? A może chcesz poinformować o trudnej sytuacji w Twoim mieście? Czekamy na zdjęcia, filmy i gorące newsy! Piszcie do nas na: [email protected]