wiadomości

Tarnów ma znowu dworzec autobusowy. Reaktywowano stary obiekt

2024-01-21 19:14

Po kilku latach przerwy dworzec autobusowy w Tarnowie znowu obsługuje pasażerów. Władze województwa postanowiły wydzierżawić obiekt od prywatnego właściciela dla Małopolskich Linii Dowozowych. Z tego powodu z peronów korzystają tylko autobusy Kolei Małopolskich, które na ten moment obsługują m.in. gminę Tarnów i Lisią Górę. Do współpracy mają dołączyć kolejne samorządy.

Tarnów był do tej pory jednym z niewielu dużych miast pozbawionych dworca autobusowego. Wszystko po tym, jak w kwietniu 2021 roku właściciel obiektu zrezygnował z obsługi przewoźników. Po prawie trzech latach autobusy wróciły jednak na stary dworzec. Z tym, że nie są to autobusy MPK.

Na uruchomienie dawnego obiektu w sąsiedztwie dworca PKP zdecydowały się władze województwa, które podpisały umowę z obecnym właścicielem na dzierżawę peronów. To oznacza, że na dworcu zatrzymują się wyłącznie autobusy Kolei Małopolskich. Urząd Marszałkowski chce bowiem przeznaczyć obiekt dla pasażerów, którzy korzystają z Małopolskich Linii Dowozowych. Od stycznia odjeżdżają stamtąd autobusy obsługujące gminę Tarnów i Pleśna, a także Lisią Górę, która wraz z Nowym Rokiem dołączyła do współpracy z władzami województwa.

Autobusy Kolei Małopolskich mają realizować z dworca 1900 odjazdów miesięcznie na 7 liniach (A22, A23, A34, A35, A36, A38 i A39). Niektóre z nich będą kursować np. do Nowego Sącza, obsługując przy okazji pasażerów z Wojnicza, Zakliczyna, Tuchowa i Rzepiennika Strzyżewskiego.

- Widzimy, jaka była potrzeba, żeby umożliwić pasażerom w tym sezonie zimowym odjazdy naszymi liniami w godziwy sposób. Są tu pomieszczenia, w których można usiąść, ogrzać się i skorzystać z toalety, a później przesiąść się na pociąg. Przywróciliśmy ten dworzec dla mieszkańców regionu tarnowskiego, którzy korzystają z tego zintegrowanego transportu autobusowo-kolejowego - tłumaczy wicemarszałek małopolski Józef Gawron.

W 2023 r. władze województwa uruchomiły w sumie 39 linii dla autobusów Kolei Małopolskich. Z Małopolskich Linii Dowozowych skorzystały w ten sposób 2 miliony pasażerów. W tym roku liczba uruchomionych linii ma się zwiększyć do 50.

Kolejne linie pojawią się m.in. w dwóch gminach powiatu tarnowskiego - w Skrzyszowie i Ryglicach. Tam autobusy KMŁ maja obsługiwać pasażerów od 1 marca.

Władze województwa będą również zmierzały do stworzenia wspólnego biletu metropolitalnego dla Tarnowa i regionu. Jeszcze w 2023 r. władze miasta zwróciły się do Urzędu Marszałkowskiego z propozycją integracji MPK i nowej komunikacji. Aglomeracja tarnowska posiadałaby wówczas ujednolicony transport publiczny, połączony wspólnym biletem i systemem obsługi. Obie strony są już po pierwszych rozmowach. Wkrótce powinny pojawić się szczegóły.

Interesujące jest to, że jeszcze miesiąc temu Tarnów nie miał żadnego dworca autobusowego, a już niedługo będzie miał dwa. Po zamknięciu starego obiektu w 2021 r., władze miasta rozpoczęły przygotowania do stworzenia nowego dworca w sąsiedztwie parkingu Park & Ride przy ulicy Do Huty. Przetarg na budowę może zostać ogłoszony jeszcze w pierwszym kwartale 2024 r.

Jesteś świadkiem ciekawego zdarzenia w waszej okolicy? A może chcesz poinformować o trudnej sytuacji w Twoim mieście? Czekamy na zdjęcia, filmy i gorące newsy! Piszcie do nas na: online@grupazpr.pl

Quiz z teleturnieju 1 z 10. Zdobycie 8/10 punktów graniczy z cudem!

Pytanie 1 z 10
Na początek pytanie geograficzne. Które kraje wskazaliśmy na mapie?
Kontur kraju
Kraków. Udawali policjantów, żeby włamać się do domu. Są powiązani z kibolami