- Po ponad 20 latach przerwy wraca linia kolejowa „Szczucinka”.
- Rząd ogłosił plany przywrócenia połączenia pasażerskiego Tarnów-Szczucin.
- Sprawdź, ile wyniesie koszt i kiedy zakończy się modernizacja.
- Więcej ciekawych artykułów znajdziesz na stronie głównej Radia ESKA.
Rządowa zapowiedź i plany PKP
Informację o przywróceniu ruchu na trasie Tarnów-Szczucin przekazał wicepremier i minister obrony narodowej, Władysław Kosiniak-Kamysz. Jak podkreślił, decyzja zapadła po rozmowach z ministrem infrastruktury i przedstawicielami spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.
– Ważna informacja dla rozwoju Małopolski. [...] Zmieniamy to! Jesteśmy po rozmowach z PKP i Ministrem Infrastruktury Klimczakiem. Plany są następujące: przywracamy linię kolejową Tarnów-Szczucin. „Szczucinka” wraca do życia – poinformował wicepremier Władysław Kosiniak-Kamysz.
Ruch pasażerski na tej trasie został zawieszony w 2000 roku. Od tamtej pory linia była wykorzystywana jedynie sporadycznie do przewozów towarowych, głównie na skróconym odcinku do Żabna. Reaktywacja ma na celu przywrócenie pełnego potencjału transportowego dla mieszkańców regionu.
i
Polecany artykuł:
Harmonogram i koszty modernizacji
Proces przywracania "Szczucinki" został podzielony na etapy. Już na wiosnę 2026 roku spółka PKP PLK planuje ogłosić przetarg na zaprojektowanie modernizacji całej linii oraz wykonanie prac na pierwszym, priorytetowym odcinku do Żabna.
- Etap I (modernizacja odcinka do Żabna) szacowany jest na kwotę od 200 do 250 mln zł.
- Całkowity koszt inwestycji, obejmującej całą trasę do Szczucina, ma wynieść około 500 mln zł.
Gruntowna modernizacja infrastruktury pozwoli pociągom pasażerskim osiągać prędkość do 120 km/h, co znacząco skróci czas podróży. Zgodnie z zapowiedziami, oddanie całej trasy do użytku planowane jest na koniec 2029 roku.
Historia linii kolejowej nr 115
Linia kolejowa nr 115 Tarnów – Szczucin to jednotorowa i niezelektryfikowana trasa o znaczeniu lokalnym w województwie małopolskim. Została oddana do użytku w 1906 roku i przez dekady służyła jako kluczowy szlak komunikacyjny dla północno-wschodniej części regionu.
Ruch pociągów pasażerskich został oficjalnie wstrzymany 3 kwietnia 2000 roku. W ostatnich latach linia była przejezdna jedynie na 16-kilometrowym odcinku z Tarnowa do Żabna, gdzie odbywał się sporadyczny ruch towarowy. Zapowiedziana inwestycja ma odwrócić ten trend i przywrócić historycznej trasie jej pierwotną funkcję.
Jesteś świadkiem ciekawego zdarzenia w waszej okolicy? A może chcesz poinformować o trudnej sytuacji w Twoim mieście? Czekamy na zdjęcia, filmy i gorące newsy! Piszcie do nas na: [email protected]!