Kolejarze przekonują że nawet najnowocześniejsze środki bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych nie pomogą jeśli zabraknie rozsądku ze strony kierowców. Niestety wciąż zdarzają się sytuacje że kierowcy ryzykują życie nie tylko swoje, ale też pasażerów pociągów. Ignorowanie znaku stop, czerwonego światła, omijanie rogatek to najczęstsze grzechy zmotoryzowanych na skrzyżowaniach z torami.
Polecany artykuł:
- Żółta naklejka to jedno z działań Polskich Linii Kolejowych S.A., które ma zapobiegać wypadkom i innym niebezpiecznym sytuacjom na przejazdach - wyjaśnia Wiesław Więckowski, zastępca dyrektora Zakładu Linii Kolejowych w Krakowie. Specjalne emblematy pojawiły się w 2018 roku na 14 tysiącach przejazdów kolejowych w całym kraju. Od tego czasu służby PLK zanotowały 6,5 tysiąca reakcji z wykorzystaniem danych z naklejek. Te są umieszczane na napędach rogatek od strony torów. Znajdują się na niej dwa numery - unikatowy identyfikator danego przejazdu i numer na telefon alarmowy 112, gdzie należy zgłosić niebezpieczną sytuację.
Sterkowiec jest przykładem przejazdu kolejowego, gdzie nagminnie dochodzi do łamania zasad bezpieczeństwa. Kierowcy wjeżdżają na tory mimo, że świeci się już czerwone światło, a rogatki się zamykają. Niekiedy wjeżdżają na przejazd nawet gdy nie ma możliwości opuszczenia go. Ta akcja ma uświadomić kierowcom zagrożenia związane z łamaniem zasad bezpieczeństwa. Prowadzona była na ponad 50 przejazdach w całym kraju. W Małopolsce policjanci i kolejarze pojawili się jeszcze w Rzezawie, Wolbromiu czy Oświęcimiu.
- Każdy kierowca dojeżdżający do przejazdu kolejowego, gdzie miga już czerwone światło powinien się zatrzymać, wielu jednak tak nie postępuje - zauważa Michał Satoła, inspektor ze Straży Ochrony Kolei. Czasami pytam ich czy jak na normalnym skrzyżowaniu drogowym widzi czerwone światło to wjeżdża na nie? Za każdym razem słyszę odpowiedź że "nie". Tym bardziej dziwi mnie zachowanie kierowców, którzy tak często ryzykują i wjeżdżają na tory mimo że miga już czerwone światło sygnalizatora i za chwilę zaczną opadać rogatki.
Poza działaniami informacyjnymi PKP PLK prowadzi również warsztaty dla instruktorów nauki jazdy. Z naszych obserwacji wynika, że do części niebezpiecznych sytuacji dochodzi z powodu nieznajomości przepisów ruchu drogowego wśród kierowców. Kampania "Bezpieczny przejazd" jest prowadzona nie tylko na przejazdach kolejowych, ale również w szkołach, internecie i za pośrednictwem aplikacji mobilnych oraz gier edukacyjnych. Więcej informacji można znaleźć >>>TUTAJ<<<