Prezydent Tarnowa wraca do projektu wschodniej obwodnicy Tarnowa
Przypomnijmy, że 9 września 2022 roku minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podpisał program inwestycyjny dla wschodniej obwodnicy Tarnowa, ustalając również jej nowy przebieg. Droga, która połączy autostradę A4 z DK nr 94, ma przebiegać przez teren powiatów tarnowskiego i dębickiego. Minister powiedział wówczas, że wyznaczenie nowego szlaku zamyka „jałowe rozmowy z władzami miasta Tarnowa na temat poprowadzenia wschodniej obwodnicy miasta częściowo w jego granicach”.
Jednakże Roman Ciepiela nie rezygnuje z walki o wschodnią obwodnicę Tarnowa, która miałaby częściowo przebiegać przez miasto. Prezydent zwraca uwagę, że taka inwestycja znajduje się w programie budowy 100 obwodnic, realizowanym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Dlatego też zwrócił się w tej sprawie o pomoc do posłów opozycji.
– Trwają prace nad uchwaleniem budżetu państwa na 2023 r. Bardzo proszę posłów opozycji, a w szczególności Koalicji Obywatelskiej o powtórzenie ubiegłorocznego wniosku o pomoc finansową dla Tarnowa na budowę obwodnicy wschodniej. Decyzja środowiskowa jest wydana. Można przystąpić do przetargu! Niechęć posłów PiS do tego projektu jest znana, ale mieszkańcy Tarnowa czekają na tę ważną inwestycję. Źródłem finansowania może być (a nawet powinien być) Krajowy Plan Odbudowy. Ten projekt można uratować! Potrzebna jest zdecydowana postawa – napisał na swoim oficjalnym Facebooku Roman Ciepiela.
Wschodnia obwodnica Tarnowa w nowym kształcie powinna mieć w przybliżeniu 10 km długości. Nie wiadomo jeszcze, czy łącznik będzie posiadał jedną czy dwie jezdnie. Natomiast pewne jest, że inwestycja zostanie w całości sfinansowana z budżetu państwa.
Jesteś świadkiem ciekawego zdarzenia w waszej okolicy? A może chcesz poinformować o trudnej sytuacji w Twoim mieście? Czekamy na zdjęcia, filmy i gorące newsy! Piszcie do nas na: [email protected]
Po publikacji tekstu Ministerstwo Infrastruktury przesłało nam swoje stanowisko w sprawie budowy wschodniej obwodnicy Tarnowa, które publikujemy w całości poniżej:
„Budowa wschodniej obwodnicy Tarnowa w ciągu DK73 została przewidziana do realizacji w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Wariant obwodnicy, określony w decyzji środowiskowej, zakładał przebieg trasy w 56 proc. na terenach Tarnowa. Zgodnie z ustawą o drogach publicznych za budowę dróg krajowych na terenie miast na prawach powiatu odpowiada Prezydent Miasta (w tym przypadku Prezydent Tarnowa). Porozumienie pomiędzy Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad a władzami miasta określiło zasady współpracy w zakresie przygotowania i realizacji inwestycji, a także ich udział w finansowaniu prac.
Realizacja trasy wymagała jednak zapewnienia pełnego finansowania. Niestety, władze Tarnowa pomimo licznych wezwań, nie wywiązały się z ustaleń określonych w porozumieniu. W związku z tym MI przygotowało wariant rozwiązania alternatywnego dla przebiegu DK73.
Program inwestycji przygotowany dla budowy obwodnicy Tarnowa w nowym przebiegu i ciągu drogi krajowej nr 73 został we wrześniu 2022 r. uzgodniony przez ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka. Akceptacja tego programu oznacza przyznanie finansowania na proces przygotowawczy dla nowej inwestycji i jednocześnie rezygnację z planowanego wcześniej przebiegu wschodniej obwodnicy Tarnowa.
Lokalizacja nowej inwestycji planowana jest na terenie województw małopolskiego i podkarpackiego, powiatów tarnowskiego i dębickiego. Łączyć będzie autostradę A4 z drogą krajową nr 94. Możliwe do realizacji warianty przebiegu drogi rozpatrywane będą na etapie opracowania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ). Na tym etapie określone zostanie również miejsce powstania nowego węzła na A4. Zgodnie z założeniem droga będzie miała ok. 10 km długości.
Proces przygotowawczy dla odcinka od autostrady A4 do drogi krajowej DK94 przewidziany jest na lata 2022-2026. Będzie obejmował opracowanie dokumentacji projektowej w zakresie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym (STEŚ) z elementami koncepcji programowej wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Uzyskanie wszystkich niezbędnych zgód i decyzji pozwoli na ogłoszenie przetargu na realizację tej inwestycji”.