Długo wyczekiwane otwarcie
W poniedziałek (7.09.) popołudniu pierwsi kierowcy będą mogli oficjalnie przejechać obwodnicą Dąbrowy Tarnowskiej. Mieszkańcy tego miasta czekali na to od ponad 20 lat. Nowa trasa ma wyprowadzić ruch tranzytowy z centrum miejscowości. Tamtędy przebiega bowiem droga krajowa nr 73, która stanowi ważne połączenie między Tarnowem, a Kielcami i dalej z Warszawą. Udział w wydarzeniu zapowiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Obecna ma być również minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak.
Historia pechowej inwestycji
Budowę obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej trudno było zacząć. Gdy to się w końcu udało pojawiły się kolejne przeszkody, które sprawiły że realizacja inwestycji trwała aż 3 lata. Rozpoczęło ją konsorcjum firm Vistal Gdynia i Kieleckie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych. Wkrótce wykonawca popadł jednak w tarapaty finansowe, ogłosił upadłość i opuścił plac budowy. W 2018 roku wyłoniono kolejnego wykonawcę. Tym razem zadania dokończenia inwestycji podjęło się konsorcjum firm Banimex i Azi-bud Sp z Będzina oraz przedsiębiorstwo Duna Aszfalt z Węgier.
Trudności na ostatniej prostej
Gdy już się wydawało, że nic nie stanie na przeszkodzie i wiosną z drogi będą mogli korzystać kierowcy przypomniała o sobie pogoda. Ulewne deszcze i związane z nimi podtopienia sprawiły że kwietniowy termin zakończenia robót okazał się nierealny. Kolejny wyznaczono na koniec czerwca. W między czasie natrafiono na ślady przeszłości i na plac budowy wkroczyli archeolodzy. Z kolei procedury administracyjne niezbędne do załatwienia wszystkich formalności opóźniła epidemia koronawirusa.
Mieszkańcy Dąbrowy Tarnowskiej wreszcie odetchną od hałasu w centrum
Nowo powstała droga ma blisko 7 km długości. Jej zadaniem jest przede wszystkim wyprowadzenie ruchu ciężkiego z centrum miasta, poprawa bezpieczeństwa ruchu oraz skrócenie czas przejazdu w ruchu lokalnym i tranzytowym. Inwestycja pochłonęła ponad 102 mln zł. Za te pieniądze wybudowano nie tylko nową drogę, ale również cztery ronda, wiadukty, most, szereg przepustów i murów oporowych. Zadanie objęło również wykonanie kanalizacji oraz budowę dróg dojazdowych, zjazdów i zatok postojowych do kontroli pojazdów.