Urząd Miasta Tarnowa

i

Autor: Radio ESKA

„Wschodnia obwodnica Tarnowa nie ma nic wspólnego z rzeczywistością”. Miasto odpowiada na przetarg ogłoszony przez GDDKiA

2023-01-10 12:34

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na sporządzenie dokumentacji umożliwiającej realizację wschodniej obwodnicy Tarnowa. Jednakże zdaniem władz Tarnowa projekt nie ma nic wspólnego z rzeczywistością. Zadanie w obecnej formie jest uznawane przez miasto za budowę łącznika autostradowego do Pilzna.

Miasto komentuje ogłoszony przez GDDKiA przetarg na dokumentację wschodniej obwodnicy Tarnowa

Wschodnia obwodnica Tarnowa, zaplanowana jako łącznik pomiędzy autostradą A4 i drogą krajową nr 94, doczekała się przetargu na wykonanie dokumentacji, która umożliwi rozpoczęcie inwestycji. Jest to pokłosie podpisanego 9 września 2022 roku przez ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka programu inwestycyjnego dla wschodniej obwodnicy Tarnowa, ustalającego również jej nowy przebieg. Droga ma przebiegać przez teren powiatów tarnowskiego i dębickiego. Minister powiedział wówczas, że wyznaczenie nowego szlaku zamyka „jałowe rozmowy z władzami miasta Tarnowa na temat poprowadzenia wschodniej obwodnicy miasta częściowo w jego granicach”.

Włodarze miasta nie zgadzają się z określaniem łącznika pomiędzy A4 a DK94 mianem wschodniej obwodnicy Tarnowa, gdyż nie jest on zgodny z przebiegiem zatwierdzonym w 2014 roku i trasą wpisaną do rządowego Programu Budowy 100 obwodnic.

– Budowa wschodniej obwodnicy Tarnowa nie rozpoczęła się z powodów finansowych, bowiem w świetle sugerowanych przez Główną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad olbrzymich kosztów inwestycji miasta nie było i nie będzie stać na sfinansowanie przypadającej mu części. GDDKiA chce, aby miasto sfinansowało 56 proc. wartości inwestycji. Przed trzema laty była to kwota 338 milionów zł, dzisiaj, biorąc pod uwagę inflację oraz wzrost cen materiałów budowlanych i energii, kwota ta może sięgnąć 500 mln zł – informuje Ireneusz Kutrzuba, rzecznik prasowy prezydenta Tarnowa.

Zdaniem władz Tarnowa stanowisko ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka dotyczące wyłożenia z miejskiego budżetu 56 proc. wartości inwestycji nie jest możliwe, ponieważ miasto nie posiada takich środków, a także nie będzie w przyszłości dysponować odpowiednią kwotą. Natomiast prezydent Roman Ciepiela jako alternatywne rozwiązane zaproponował budowę wschodniej obwodnicy Tarnowa w formie fragmentu obecnej DK S73. Jednak nie doszło w tej sprawie do rozmów z Ministerstwem Infrastruktury.

– Prezydent Roman Ciepiela od dawna podkreślał, iż obwodnica wschodnia miasta powinna być budowana w takim trybie, jak budowano dotychczas obwodnice innych miast – z pomocą funduszy zewnętrznych – unijnych i innych pomocowych lub Skarbu Państwa. Z reguły dofinansowanie tego rodzaju inwestycji wynosiło do 85 proc., natomiast miasta na prawach powiatu wykładały ze swoich budżetów przypadającą na nich część z pozostałych 15 proc., równą procentowemu przebiegowi inwestycji w granicach administracyjnych miasta. GDDKiA powinna więc przedstawić miastu tzw. montaż finansowany, określający sposób skorzystania z funduszy zewnętrznych (fundusze unijne z kolejnej perspektywy finansowej, Krajowy Fundusz Odbudowy itp.) lub bezpośredniej dotacji rządowej dla miasta – dodaje Ireneusz Kutrzuba.

Miasto i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wydały na przestrzeni blisko dwudziestu lat 1 680 000 złotych na prace planistyczno-dokumentacyjne związane z powstaniem wschodniej obwodnicy Tarnowa w jej pierwotnej formie.

Stanowisko Ministerstwa Infrastruktury w sprawie wschodniej obwodnicy Tarnowa

„Budowa wschodniej obwodnicy Tarnowa w ciągu DK73 została przewidziana do realizacji w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Wariant obwodnicy, określony w decyzji środowiskowej, zakładał przebieg trasy w 56 proc. na terenach Tarnowa. Zgodnie z ustawą o drogach publicznych za budowę dróg krajowych na terenie miast na prawach powiatu odpowiada Prezydent Miasta (w tym przypadku Prezydent Tarnowa). Porozumienie pomiędzy Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad a władzami miasta określiło zasady współpracy w zakresie przygotowania i realizacji inwestycji, a także ich udział w finansowaniu prac.

Realizacja trasy wymagała jednak zapewnienia pełnego finansowania. Niestety, władze Tarnowa pomimo licznych wezwań, nie wywiązały się z ustaleń określonych w porozumieniu. W związku z tym MI przygotowało wariant rozwiązania alternatywnego dla przebiegu DK73.

Program inwestycji przygotowany dla budowy obwodnicy Tarnowa w nowym przebiegu i ciągu drogi krajowej nr 73 został we wrześniu 2022 r. uzgodniony przez ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka. Akceptacja tego programu oznacza przyznanie finansowania na proces przygotowawczy dla nowej inwestycji i jednocześnie rezygnację z planowanego wcześniej przebiegu wschodniej obwodnicy Tarnowa.

Lokalizacja nowej inwestycji planowana jest na terenie województw małopolskiego i podkarpackiego, powiatów tarnowskiego i dębickiego. Łączyć będzie autostradę A4 z drogą krajową nr 94. Możliwe do realizacji warianty przebiegu drogi rozpatrywane będą na etapie opracowania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ). Na tym etapie określone zostanie również miejsce powstania nowego węzła na A4. Zgodnie z założeniem droga będzie miała ok. 10 km długości.

Proces przygotowawczy dla odcinka od autostrady A4 do drogi krajowej DK94 przewidziany jest na lata 2022-2026. Będzie obejmował opracowanie dokumentacji projektowej w zakresie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym (STEŚ) z elementami koncepcji programowej wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Uzyskanie wszystkich niezbędnych zgód i decyzji pozwoli na ogłoszenie przetargu na realizację tej inwestycji”.

Jesteś świadkiem ciekawego zdarzenia w waszej okolicy? A może chcesz poinformować o trudnej sytuacji w Twoim mieście? Czekamy na zdjęcia, filmy i gorące newsy! Piszcie do nas na: [email protected]

QUIZ PRL: Szalone studniówki w PRL-u! Pamiętasz je?
Pytanie 1 z 10
Za wyjątkowo nieodpowiednie uważano przyjście na studniówkę:
Z WĘGLA NA GAZ, czyli było drogo, jest tanio! Przykłady z życia
Materiał sponsorowany