Edukacja

Projekt HUMINE - transformacja cyfrowa szkół – podsumowanie

2024-03-15 14:59

43 szkoły modelowe, blisko 8 tysięcy uczestników. Zakończyła się realizacja projektu HUMINE, czyli cyfrowej transformacji wybranych szkół w Małopolsce. To zakup sprzętu dla placówek, ale także zajęcia edukacyjne, szkolenia nauczycieli i rodziców, między innymi w zakresie bezpieczeństwa w sieci.

43 placówki w Małopolsce zakończyły realizację projektu HUMINE. Przy wsparciu tarnowskiego Stowarzyszenia „Miasta w Internecie” przeszły z powodzeniem proces cyfrowej transformacji. Dzięki projektowi udało się sfinansować zakup nowoczesnego sprzętu, ale również przeprowadzić szereg niezbędnych szkoleń, by przygotować dyrektorów, nauczycieli, rodziców i uczniów do nowego modelu kształcenia. Duży nacisk położono na umiejętność korzystania z narzędzi cyfrowych, bezpieczeństwo w Internecie, a także pracę projektową i programowanie. W placówkach modelowych wdrożono metodę STEAM, czyli łączenie wiedzy z wielu dziedzin w ramach jednego przedmiotu.

- Żeby nauczycieli inspirować, jak wykorzystywać narzędzia cyfrowe, wirtualną rzeczywistość, drukarki 3D. Te narzędzia w wielu firmach są już na porządku dziennym. Dzięki nim możemy zainspirować uczniów chociażby do uczenia się matematyki, bo w tle tych wszystkich rozwiązań bardzo często te elementy matematyki funkcjonują i fajnie gdyby uczniowie się z tą matematyką trochę polubili, a nie jest to niestety przedmiot specjalnie lubiany – mówi Grzegorz Foltak - dyrektor do spraw projektów cyfrowych Stowarzyszenia „Miasta w Internecie”.

POSŁUCHAJ o projekcie HUMINE

W warsztatach i wabinariach organizowanych w ramach projektu HUMINE wzięło udział 2200 rodziców, którzy przeszli szkolenie w zakresie bezpieczeństwa w sieci. Agnieszka Kapek, dyrektorka szkoły modelowej HUMINE - Zespołu Szkół Licealnych i Technicznych w Wojniczu zauważa, że projekt przyniósł wiele dobrego wszystkim jego uczestnikom.

Obsada Mody na sukces po latach

- Te szkolenia przeniosły nas w nową perspektywę nauczania. My używamy tych narzędzi. Nauczyciele często robią na telefonach komórkowych testy młodzieży, grają w kahooty (aplikacja, w której użytkownicy mogą tworzyć własne quizy), młodzież wyjeżdżała do Stowarzyszenia na zajęcia. My się nie boimy komórek, my się nie boimy laptopów, komputerów. Projekt powinien być kontynuowany. Wchodzą kolejne roczniki i one też potrzebują, żeby nie bać się tej transformacji, która nas dotyka. Takie szersze podejście do całej specyfiki cyfrowej, bo można by się jej bać, ale w ogóle nie trzeba. Trzeba się z nią zaprzyjaźnić i trzeba umieć młodzieży pokazać, jak nowoczesne technologie należy wykorzystać, ażeby z tego była korzyść, a nie szkoda – przekonuje Agnieszka Kapek, dyrektorka Zespołu Szkół Licealnych i Technicznych w Wojniczu.

Kolejną modelową szkołą projektu HUMINE w regionie tarnowskim była Szkoła Podstawowa nr 1 w Skrzyszowie. Jej dyrektor Robert Wadycki przyznaje, że wart 90 tysięcy złotych nowoczesny sprzęt, który trafił do placówki w ramach projektu, to wielka pomoc. Jednak bez wsparcia merytorycznego Stowarzyszenia „Miasta w Internecie” nie byłoby z niego pożytku w pełnym wymiarze.

- Ten sprzęt był bardzo potrzeby, ale najważniejsze były szkolenia, które wszyscy odbyliśmy. Usystematyzowaliśmy swoją pracę. W tej chwili zrobił się z tego proces. Nie z doskoku: dzisiaj zrobimy taką metodą, a dzisiaj zrobimy taką metodą, dziś wykorzystamy taki sprzęt, a jutro taki. Dziś nauczyciele korzystają z tego sprzętu bardzo świadomie. Dzieciaki w zupełnie inny sposób pracują na lekcjach. Dużo wprowadziliśmy pracy metodą projektów. To będzie bardzo potrzebne później w dorosłym życiu, w pracy zawodowej. Oni potrafią połączyć różne dzieziny nauki w jedną, realizując dany projekt - mówi Robert Wadycki, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 1 w Skrzyszowie.

Podnoszenie kompetencji cyfrowych może być świetną zabawą. Przekonali się o tym uczestnicy zajęć prowadzonych przez tarnowskie Stowarzyszenie Miasta w Internecie, w ramach zakończonego właśnie projektu HUMINE. O tym, że projekt powinien być kontynuowany przekonują zgodnie dyrektorzy i nauczyciele szkół modelowych. Tymczasem według zapowiedzi przedstawicieli Małopolskiego Urzędu Marszałkowskiego w ramach nowej perspektywy budżetowej nawet kilka milionów złotych zostanie przeznaczone na kontynuowanie projektu. Jest też plan rozszerzenia działań o kolejne placówki.

Jesteś świadkiem ciekawego zdarzenia w waszej okolicy? A może chcesz poinformować o trudnej sytuacji w Twoim mieście? Czekamy na zdjęcia, filmy i gorące newsy! Piszcie do nas na: [email protected]

Quiz wielkanocny. Jak dobrze znasz te tradycje?
Pytanie 1 z 10
Jaką rolę ma sól wkładana do koszyczka?