Epidemia koronawirusa sprawiła, że z dnia na dzień dyrektorzy, nauczyciele, uczniowie i rodzice musieli odnaleźć się w nowej rzeczywistości. Szkoły zamknięto a nauka przeniosła się w sferę wirtualną. Wszyscy uczestnicy procesu edukacji na odległość zgodnie przyznają, że było to wyjątkowo trudne wyzwanie.
Pojawiały się problemy z dostępnością do komputerów i Internetu. Brakowało znajomości i umiejętności obsługiwania platform edukacyjnych. Szwankowała komunikacja nauczyciel - uczeń. Ci ostatni skarżyli się na nadmiar zadań do samodzielnej pracy i brak „żywego” kontaktu z pedagogami. Z kolei nauczycielom doskwierała niemożność kontrolowania samodzielności pracy i brak dyscypliny uczniów. Sporo uwag mieli też rodzice, którzy zwłaszcza w przypadku uczniów młodszych klas byli mocno zaangażowani w proces nauki.
Tym problemom ma zaradzić Małopolskie Laboratorium Edukacji Cyfrowej HUMINE. Pilotażowy w skali kraju projekt jest realizowany we współpracy z Zarządem Województwa Małopolskiego. Inicjatywa otrzyma wsparcie finansowe ze specjalnie wydzielonego na potrzeby edukacyjne komponentu Małopolskiej Tarczy Antykryzysowej.
- Uznaliśmy, iż obok wsparcia szkół zakupem urządzeń cyfrowych powinniśmy zapewnić bieżące wsparcie metodyczne, szkoleniowe i doradcze, zapewniające całym społecznościom szkolnym pomoc w realizacji nowoczesnych form nauczania z wykorzystaniem narzędzi i treści cyfrowych w czasach pandemii COVID-19, ale także w strategicznej przyszłej perspektywie roku 2030 - zadeklarowała Marta MALEC-LECH – członek Zarządu Województwa Małopolskiego, odpowiedzialna za edukację w regionie.
Samorządowcy z regionu tarnowskiego przyznają, że wsparcie metodyczne i finansowe w zakresie zakupu sprzętu było konieczne po wybuchu epidemii. Będzie potrzebne nadal, jeżeli szkoły mają stać się nowoczesne.
Organizatorem i operatorem centrum HUMINE jest Stowarzyszenie „Miasta w Internecie” – działająca w skali krajowej organizacja ekspercka z Tarnowa, wspierająca szkoły w ich transformacji cyfrowej, szkoląca nauczycieli i prowadząca badania i eksperymenty dydaktyczne na polu edukacji cyfrowej.
Laboratorium Edukacji Cyfrowej będzie świadczyć nauczycielom systematyczną i bieżącą pomoc w zdobyciu kompetencji niezbędnych do nauczania i uczenia się w środowisku cyfrowym, w tym z zakresu: zdalnego nauczania metodą e-learningu, higieny cyfrowej i cyberbezpieczeństwa.
- Trzeba wykorzystać ten kryzys spowodowany pandemią i wprowadzić polskie szkoły na zupełnie nowy poziom nauczania. Przy wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi, ale nie zapominając o relacjach międzyludzkich. Szkoła tradycyjna i cyfrowa powinny stanowić jedność. Tylko w taki sposób przygotujemy dzieci i młodzież do czekającej ich przyszłości – przekonuje Krzysztof Głomb, szef Stowarzyszenia Miasta w Internecie.
Laboratorium będzie organizować certyfikowane szkolenia, edukampy i webinary. Obejmie kompleksowym wsparciem doradczym 22 „szkoły modelowe” w Małopolsce dokonujące pilotażowej transformacji cyfrowej. Stworzy w swojej siedzibie przestrzenie dla prowadzenia lekcji metodami dydaktycznymi aktywizującymi uczniów, wykorzystującymi narzędzia i treści cyfrowe. Monitorować będzie innowacyjne działania w zakresie edukacji cyfrowej w Europie i innych wiodących ośrodkach na świecie. Centrum HUMINE będzie pierwszym w Polsce regionalnym hubem kompetencji przyszłości.