Małopolskie Laboratorium Edukacji Cyfrowej

i

Autor: Justyna Świderska Małopolskie Laboratorium Edukacji Cyfrowej rozpoczęło działalność w Tarnowie

Tarnów: Wystartowało Małopolskie Laboratorium Edukacji Cyfrowej HUMINE [AUDIO,ZDJĘCIA]

2020-06-24 18:29

W Tarnowie oficjalnie rozpoczęło działalność Małopolskie Laboratorium Edukacji Cyfrowej HUMINE. Ma to być regionalne centrum wsparcia oświaty w zakresie transformacji cyfrowej. Specjaliści mają pomagać dyrektorom i nauczycielom w poznaniu i wdrażaniu nowoczesnych narzędzi edukacyjnych w szkołach. Organizatorem i operatorem centrum jest Stowarzyszenie „Miasta w Internecie”.

Epidemia koronawirusa sprawiła, że z dnia na dzień dyrektorzy, nauczyciele, uczniowie i rodzice musieli odnaleźć się w nowej rzeczywistości. Szkoły zamknięto a nauka przeniosła się w sferę wirtualną. Wszyscy uczestnicy procesu edukacji na odległość zgodnie przyznają, że było to wyjątkowo trudne wyzwanie.

Pojawiały się problemy z dostępnością do komputerów i Internetu. Brakowało znajomości i umiejętności obsługiwania platform edukacyjnych. Szwankowała komunikacja nauczyciel - uczeń. Ci ostatni skarżyli się na nadmiar zadań do samodzielnej pracy i brak „żywego” kontaktu z pedagogami. Z kolei nauczycielom doskwierała niemożność kontrolowania samodzielności pracy i brak dyscypliny uczniów. Sporo uwag mieli też rodzice, którzy zwłaszcza w przypadku uczniów młodszych klas byli mocno zaangażowani w proces nauki.

HUMINE

i

Autor: Stowarzyszenie Miasta w Internecie Laboratorium pomoże w cyfrowej transformacji szkół

Tym problemom ma zaradzić Małopolskie Laboratorium Edukacji Cyfrowej HUMINE. Pilotażowy w skali kraju projekt jest realizowany we współpracy z Zarządem Województwa Małopolskiego. Inicjatywa otrzyma wsparcie finansowe ze specjalnie wydzielonego na potrzeby edukacyjne komponentu Małopolskiej Tarczy Antykryzysowej.

- Uznaliśmy, iż obok wsparcia szkół zakupem urządzeń cyfrowych powinniśmy zapewnić bieżące wsparcie metodyczne, szkoleniowe i doradcze, zapewniające całym społecznościom szkolnym pomoc w realizacji nowoczesnych form nauczania z wykorzystaniem narzędzi i treści cyfrowych w czasach pandemii COVID-19, ale także w strategicznej przyszłej perspektywie roku 2030 - zadeklarowała Marta MALEC-LECH – członek Zarządu Województwa Małopolskiego, odpowiedzialna za edukację w regionie.

Laboratorium powstało przy współpracy Zarządu Województwa Małopolskiego - mówi Marta Malec - Lech

Samorządowcy z regionu tarnowskiego przyznają, że wsparcie metodyczne i finansowe w zakresie zakupu sprzętu było konieczne po wybuchu epidemii. Będzie potrzebne nadal, jeżeli szkoły mają stać się nowoczesne.

Samorządy w regionie chętnie skorzystają z pomocy w zakresie zdalnej edukacji - mówi Józef Knapik, wójt Pleśnej

Organizatorem i operatorem centrum HUMINE jest Stowarzyszenie „Miasta w Internecie” – działająca w skali krajowej organizacja ekspercka z Tarnowa, wspierająca szkoły w ich transformacji cyfrowej, szkoląca nauczycieli i prowadząca badania i eksperymenty dydaktyczne na polu edukacji cyfrowej.

Laboratorium Edukacji Cyfrowej będzie świadczyć nauczycielom systematyczną i bieżącą pomoc w zdobyciu kompetencji niezbędnych do nauczania i uczenia się w środowisku cyfrowym, w tym z zakresu: zdalnego nauczania metodą e-learningu, higieny cyfrowej i cyberbezpieczeństwa.

HUMINE zadania

i

Autor: Stowarzyszenie Miasta w Internecie Laboratorium będzie służyć kompleksowym wsparciem dla pedagogów

- Trzeba wykorzystać ten kryzys spowodowany pandemią i wprowadzić polskie szkoły na zupełnie nowy poziom nauczania. Przy wykorzystaniu nowoczesnych narzędzi, ale nie zapominając o relacjach międzyludzkich. Szkoła tradycyjna i cyfrowa powinny stanowić jedność. Tylko w taki sposób przygotujemy dzieci i młodzież do czekającej ich przyszłości – przekonuje Krzysztof Głomb, szef Stowarzyszenia Miasta w Internecie.

Edukacja cyfrowa to przyszłość naszych dzieci - mówi Krzysztof Głomb, prezes Stowarzyszenia Miasta w Internecie

Laboratorium będzie organizować certyfikowane szkolenia, edukampy i webinary. Obejmie kompleksowym wsparciem doradczym 22 „szkoły modelowe” w Małopolsce dokonujące pilotażowej transformacji cyfrowej. Stworzy w swojej siedzibie przestrzenie dla prowadzenia lekcji metodami dydaktycznymi aktywizującymi uczniów, wykorzystującymi narzędzia i treści cyfrowe. Monitorować będzie innowacyjne działania w zakresie edukacji cyfrowej w Europie i innych wiodących ośrodkach na świecie. Centrum HUMINE będzie pierwszym w Polsce regionalnym hubem kompetencji przyszłości.

Zabytkowe tramwaje i autobusy wyjadą na ulice Krakowa