Bezterminowe prawo jazdy. Kiedy straci ważność?
Wszystkie osoby, które posiadają bezterminowe prawo jazdy będą musiały w najbliższych latach je wymienić, gdyż blankiety wydawane przed 2013 rokiem stracą wkrótce swoją ważność. Ma to związek, jak podaje portal Next Gazeta.pl, ze zmianą przepisów, która wprowadza obowiązek aktualizacji zdjęcia posiadacza dokumentu uprawniającego do prowadzenia pojazdów mechanicznych. Zmiana na na celu ułatwienie możliwości identyfikacji kierującego samochodem podczas wykonywanej przez policję rutynowej kontroli drogowej. Kiedy dotychczasowe dokumenty stracą ważność?
Wymiana bezterminowego prawa jazdy rozpocznie się w 2028 roku i potrwa do 2033 roku. Kierujący posługujący się takim blankietem mają więc na to jeszcze sporo czasu. W przytaczanej przez portal ustawie czytamy, że: „Prawa jazdy wydane do dnia 18 stycznia 2013 r. podlegają wymianie w okresie od dnia 19 stycznia 2028 r. do dnia 18 stycznia 2033 r. w terminach określonych przez ministra właściwego do spraw transportu lub w terminie wcześniejszym na wniosek posiadacza prawa jazdy”. Natomiast nowe prawa jazdy będą posiadać termin ważności wynoszący 15 lat. Wyjątkiem będą dokumenty wydawane osobom mającym problemy zdrowotne. W tym przypadku ich ważność może być krótsza.
Kierowcy, którzy w tym czasie nie wymienią blankietów bezterminowych na terminowe, a zostaną zatrzymani do kontroli drogowej, będą musieli się liczyć z konsekwencjami określonymi w art. 94 ustawy Kodeksu wykroczeń. Zgodnie z jej treścią jazda samochodem bez uprawnień podlega mandatowi wynoszącemu co najmniej 1,5 tysiąca złotych, a także zakazowi prowadzenia pojazdów mechanicznych.
Bezterminowe prawo jazdy. Ile trzeba będzie zapłacić za wymianę?
Wymiana dokumentów wydanych przed 2013 rokiem nie będzie darmowa. Obecnie opłata za nowy blankiet wynosi 100,50 złotych. Jednak kierowcy, podobnie jak posiadacze terminowego prawa jazdy, nie będą mieli obowiązku przechodzenia ponownych badań lekarskich. Nowe blankiety będzie można odebrać w ciągu najbliższych dziewięciu dni roboczych od złożenie wniosku. Będzie to można zrobić drogą elektroniczną za pośrednictwem portalu ePUAP.gov.pl, a także w odpowiednim: urzędzie miasta (mieszkańcy miast na prawach powiatu), urzędzie dzielnicy (w przypadku mieszkańców Warszawy) lub starostwie powiatowym (pozostałe osoby).
Jesteś świadkiem ciekawego zdarzenia w waszej okolicy? A może chcesz poinformować o trudnej sytuacji w Twoim mieście? Czekamy na zdjęcia, filmy i gorące newsy! Piszcie do nas na: online@grupazpr.pl